Jumaat, 26 April 2019

Piala AFF: Safiq minta Harimau bangkit di Hanoi


Isnin, 8 Disember 2014 | 12:01am
 
KAPTEN Harimau Malaya, Safiq Rahim. - Foto Goh Thean Howe
SHAH ALAM: Kapten Harimau Malaya, Safiq Rahim mahu rakan sepasukan terus berjuang dan melupakan segera aksi mengecewakan, malam ini.

Sebaliknya dia bertekad mahu memimpin pasukan menebus kembali detik kecewa di Hanoi, Khamis ini.

Malaysia tewas kepada Vietnam 2-1 dalam separuh akhir pertama Piala AFF Suzuki di Stadium Shah Alam.

Safiq yang menjaringkan gol tunggal menerusi sepakan penalti minit ke-12 turut berkongsi pandangan sama dengan ketua jurulatih, Dollah Salleh, atas sedikit kealpaan terutama di benteng pertahanan.

"Separuh masa pertama, ada sedikit kelemahan pada rentak permainan kita, mungkin selepas kita menjaringkan gol (pertama).

"Kita leka seketika pada babak pertama dan Vietnam berjaya mencuri peluang gol," katanya ketika ditemui media sebelum meninggalkan pekarangan Stadium Shah Alam, sebentar tadi.

Pemain tengah Johor Darul Takzim (JDT) itu turut optimis sejarah 2010 di mana Malaysia ketika itu menang ke atas Vietnam untuk layak ke pentas final boleh diraih kembali.

"(Apa) yang penting, lupakan perlawanan malam ini, yang kurang kita perbaiki.. masih ada ruang lagi untuk cipta kemenangan," katanya.

Dalam pada itu, penjaga gawang Harimau Malaya, Khairul Fahmi Che Mat merakamkan kemaafan buat seluruh penyokong negara terutama 65,000 penyokong yang membanjiri stadium atas kegagalan menang pada malam ini.

"Kami janji untuk bangkit dalam perlawanan kedua nanti, sebab kita mesti menang," katanya mahu sejarah final Piala AFF yang tercatat pada 2010 dimiliki kembali kerana ia terbukti satu yang membanggakan negara.
SUMBER-BERITA HARIAN ONLINE Isnin, 8 Disember 2014 | 12:01am

Tiada ulasan:

Catat Ulasan